Kansen voor efficiënt streekvervoer in Reimerswaal: ‘Covid een opkikker voor klimaat’

KRUININGEN – Reimerswaal wil meer mensen in de streekbus krijgen. De politiek ergert zich aan de lege bussen die nu nog langs de dorpen rijden. Raadslid Marjolein Sinke denkt dat de huidige Coronacrisis voor een omslag kan zorgen, nu het groepsvervoer per auto afneemt. “Mensen vragen zich niet langer af: waar liggen mijn autosleutels, maar: waar ligt mijn OV-kaart.” En daar profiteert óók het milieu van, stelt ze. “Covid is een flinke opkikker voor het klimaat.”

door: Han Verbeem

Maatwerk, kleinere bussen en overstapplaatsen met deelfietsen -oftewel hub’s- dragen bij aan een efficiënter openbaar vervoer. In 2024 geeft de provincie een nieuwe concessie uit voor het streekvervoer en daarvoor zet Zeeland nu een regionale mobiliteitsvisie op. Ook Reimerswaal is akkoord met deze visie, die dinsdag als hamerstuk naar de besluitenraad van 14 december is geleid. De raad is akkoord met een jaarlijkse bijdrage van vijfduizend euro aan het nieuwe mobiliteitsbeleid. Dat is vooral bedoeld om het vele dataverkeer van het vervoer-op-maat in goede banen te leiden.

Bandenplakset

De aansluiting van het streekvervoer op de treinverbinding is nodig om ook de kleine keren bereikbaar te houden – benadrukt Sinke. Dat is ook voor ouderen belangrijk. Station Kruiningen-Yerseke is daarbij een belangrijke hub. Hier komen bus en trein samen én er zijn volop fietsvoorzieningen met OV-fietsen. “We hoeven alleen nog een zuiltje met een bandenplakset neer te zetten”, merkt wethouder Maarten Both lachend op.

Buslijn 27 Goes-Yerseke

Maar het is met een serieuze ondertoon, want ook Olaf Buteijn (CDA) constateert dat dit station niet als hub benoemd is in het visiedocument, terwijl Kruiningen-Yerseke juist de belangrijkste vervoersschakel voor de gemeente is. Buteijn komt bovendien op voor het belang van buslijn 27 van Yerseke naar Goes, de enige buslijn in de gemeente die géén scholierenlijn is en langs zestien haltes gaat. “We moeten nog maar zien of die met de nieuwe concessie behouden blijft”, merkt het raadslid op,

Kwetsbare groepen

Vervoer op maat betekent ook: vraagafhankelijk vervoer. De bussen dáár laten rijden waar ze nodig zijn en waar behoefte aan is. Dat geldt niet alleen voor Reimerswaal maar voor de gehele regio, benadrukt Both: “Zeeland breed moet vervoer bereikbaar blijven voor de meest kwetsbare groepen, zeker in dorpen waar geen treinstation is.” 

Versnelling

Of de inwoners écht de overstap van de auto naar de streekbus maken, moet nog blijken. Tijdwinst is er in elk geval wel, constateert Jumelet. “Een busreis duurt straks twee keer zo lang als een autorit. Nu is dat drie tot vier keer, dus er is nu al sprake van een versnelling.”

Foto: Streekbussen van Connexxion (Omroep Zeeland)

Deel dit bericht
Streekomroepdebevelanden