Kleine stations zijn onmisbaar voor Zeeland

KRUININGEN-YERSEKE – De nieuwe dienstregeling van de NS is maandag ingegaan en daarmee rijdt per uur een extra trein van Vlissingen naar Roosendaal, de Intercity. Maar deze intercity gaat de stations Kruiningen-Yerseke, Krabbendijke en Rilland-Bath voorbij. Terwijl de kleinere stations juist zó belangrijk zijn voor Zeeland – zeggen de Reimerswaalse raadsleden Olaf Buteijn (CDA), Andries Jumelet (ChristenUnie) en Marjolein Sinke-Oele (PvdA). 

door: Han Verbeem

Olaf Buteijn vindt het jammer dat de Intercity niet stopt bij station Kruiningen-Yerseke. “Vroeger was het wel een intercitystation maar dat is lang geleden, toen de boot nog voer naar Perkpolder. Die tijd is voorbij”, verzucht hij. Station Kruiningen-Yerseke is wat hem betreft wél een prima plek om een mobiliteits-hub te realiseren. “Dat is een plaats waar verschillende vormen van vervoer samenkomen. Zoals deeltaxi, streekbus, deelfietsen en treinen.” Zo blijft het toch mogelijk om per openbaar vervoer de intercitystations goed te bereiken. “Dinsdagavond bespreken we in de gemeenteraad van Reimerswaal het mobiliteitsplan voor de Bevelanden. Daarbij komt dat zeker ter sprake.”

Bomvolle fietsenhokken

Andries Jumelet, die zich al vele jaren inzet voor een goede spoorverbinding van en naar de Reimerswaalse stations, ziet een verbetering. “Al is het niet zo gek veel”, moet hij toegeven. “Maar we kunnen nog twee keer per uur opstappen.” De Intercity gaat aan Reimerswaal voorbij maar Jumelet is in elk geval blij dat de nieuwe dienstregeling nog steeds twee keer per uur een trein laat stoppen. “We hebben hier echt treinverkeer nodig”, benadrukt Jumelet. “Er wordt wel gedacht aan Vlissingen, Middelburg en Goes maar de kleine stations zijn net zo belangrijk. De fietsenhokken staan hier harstikke vol, de parkeerplaatsen voor het station zijn voor een groot deel bezet.” Dat laat zien hoeveel mensen per trein reizen, merkt hij op. Voor Jumelet is het geen discussie: “Gewoon behouden. die kleine stations.”

Betaalbaar blijven

Nu de betaalbaarheid nog, zegt Marjolein Sinke-Oele. “Nu zijn de kosten voor de reizigers nog goed te behappen maar dat moet wel zo blijven.” Ze verwacht dat de NS de tarieven in de spits zal opschroeven en dat mag niet gebeuren, vindt ze. “Anders gaan de reizigers weer de auto in en dat moeten we niet willen.” Vaker reizen met het OV is immers nodig om de uitstoot van CO2 en andere uitlaatgassen tegen te gaan. Zelf denkt ze dat reizen per trein een prima alternatief is voor de auto. “Je moet eens kijken wat parkeren kost”, legt ze uit. “Laatst was ik een paar uurtjes in Goes en ik was al vijf euro kwijt. Dan heb kik de brandstof niet eens meegerekend.” Het is goed voor het milieu, goed voor de portemonnee én het is nog gezellig ook. “Er is alleen goede communicatie nodig om de mensen dat uit te leggen.” Nee, zo constateert ze, reizen per spoor is zo gek nog niet in Reimerswaal. Ook met de nieuwe dienstregeling.

Foto: Marjolein Sinke-Oele, Olaf Buteijn en Andries Jumelet (vlnr) bij station Kruiningen-Yerseke.

Deel dit bericht
Streekomroepdebevelanden