GOES – Wie een social media account heeft op Facebook, Twitter of Insta kon er de laatste weken niet omheen; oproepen voor historische plaatjes van Goes om het bijbehorende boek van de Jumbo supermarkt vol te krijgen. Uit de reacties in nieuwsgroepen of gedeelde posts bleek de populariteit de kaartjes.
We kennen het wel: Nederland die zich plaatst voor een groot voetbaltoernooi en gelijk komen er plakboeken in supermarkten, kiosken en boekhandels. Bij besteding van een x-bedrag krijg je één of meerdere plaatjes en dan maar hopen dat het geen dubbele betrof. Maar die dubbele kaartjes hadden ook een voordeel; je kon ze ruilen tegen kaartjes die je nog niet had.
Schot in de roos
Het unieke kijkboek uitgegeven door de beide Jumbo-vestigingen in Goes blijkt een schot in de roos. Oproepen op sociale media zijn lokaal trending en mensen doen er alles aan om hun boek compleet te krijgen met plaatjes die, hoe kan het ook anders, alleen bij die supermarkten verkrijgbaar zijn. De vele verhalen over dubbele plaatjes van het kijkboek bereikten ook de supermarkt en zorgden ervoor dat Jumbo een speciale ruilmiddag organiseerde in de Grote of Maria Magdalenakerk.
Sociaal aspect
Hoe populair de boeken en de plaatjes zijn bleek wel uit de opkomst. Veel mensen grepen hun kans en waren op de ruilmiddag afgekomen waardoor het geheel een sociaal aspect kreeg. Het waren niet alleen de plaatjes maar ook de praatjes die loskwamen. Vooral de oudere bezoekers bleken vol verhalen en konden zich de tijd van veel van de plaatjes herinneren als de dag van gisteren. Met nieuwe kaartjes om het boek volledig te kunnen maken en de extra informatie over Goes die veel mensen er terloops bij kregen, keerden veel bezoekers tevreden huiswaarts.
Foto’s: © Streekomroep de Bevelanden (Hans Colijn)
