Gekantelde trucks soepeler op hun wielen dankzij luchtkussens

GOES – Kantelt een vrachtwagen op één van de doorgaande wegen in Zeeland, dan is de kans groot dat bij de berging voortaan speciale luchtkussens worden ingezet. Bergingsbedrijf De Moor presenteerde dinsdag in Goes haar nieuwste bergingstruck met bijbehorende hefkussens.

Wanneer een vrachtwagen of ander voertuig zwaarder dan 3500 kilo pech of schade heeft op het hoofdwegennet, wordt doorgaans het Centraal Meldpunt Vrachtautoberging ingeschakeld. Van hieruit worden vrachtwagenbergingen gecoördineerd op onder meer snel- en N-wegen als de A58, de N57 en de N62. Sinds 1 januari dit jaar voert De Moor in heel Zeeland zogeheten CMV-opdrachten uit. Voor een groot aantal wegen is De Moor aangewezen als ‘eerste berger’. Dit betekent dat zij de klussen op deze wegen primair voor haar rekening neemt.

Voor het uitvoeren van truckbergingen beschikt De Moor sinds enkele maanden over een speciaal ontwikkelde en zo’n 650.000 euro kostende bergingstruck: de KingTow 1150 Rotator. Dit voertuig beschikt over in totaal vijf lieren en heeft daarnaast een arm van 10,5 meter die 360 graden kan draaien. Wanneer dit voertuig wordt ingezet, zal doorgaans niet langer (ook) een beroep moeten worden gedaan op een kraanbedrijf. Hierdoor kunnen bergingen doorgaans sneller worden uitgevoerd.

Door ook nog eens gebruik te maken van speciale hefkussens, kunnen bergingen nog soepeler verlopen. In Zeeland is De Moor de eerste berger die met zulke kussens – waarvan een set meer dan 10.000 euro kost – aan de slag gaat. Half januari werd het syteem al met succes in de praktijk gebruikt toen op de N62 bij Heinkenszand een vrachtauto met puin kantelde. Vandaag werd het systeem op het oefenterrein van verkeersschool Dek in Goes gepresenteerd aan de pers.

Foto: © HV Zeeland

Deel dit bericht
Streekomroepdebevelanden