Alcoholreclame. Uw kind ziet meer dan u denkt!
31 maart, 2022
Van onze redactie
GOES - 15 leerlingen van de Prinses Beatrixschool hebben meegewerkt aan een korte film over de invloed van alcoholreclames. De Zeeuwse Jeugd en Alcoholcampagne 'Laat ze niet (ver)zuipen!' en de Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) willen met de film de bewustwording van de invloed van alcoholreclames onder ouders, gezondheidsvoorlichters e beleidsmakers vergroten.
"Ik snap dat jullie graag alcohol willen verkopen, maar maak het niet mooier dan dat het is."
In de film vertellen de Prinses Beatrixschool-leerlingen uit groep 8 op hun eigen manier of ze alcoholreclame zien, waar ze dat zien en wat ze er zelf van vinden. TikTok, Instagram, (bioscoop) films, YouTube en carnavalsliedjes: Het zijn allemaal manieren waardoor de kinderen in aanraking komen met alcoholreclames. Het valt de leerlingen op dat alcoholreclames op een aantrekkelijke manier worden overgebracht, zodat het bij je blijft hangen. Eén van de kinderen geeft aan: "Ik snap dat jullie graag alcohol willen verkopen, maar maak het niet mooier dan dat het is." De film is te zien via de website van 'Laat ze niet (ver)zuipen!' of klik hier om de film te zien.
Rol van ouders
Uit onderzoek blijkt dat hoe vaker kinderen alcoholreclame zien hoe meer ze geneigd zijn om voor hun 18e alcohol te gaan drinken. Ouders realiseren zich nog onvoldoende dat jongeren regelmatig met alcoholreclame worden geconfronteerd en dat dit invloed heeft op het toekomstige drinkgedrag. Als ouders hierover in gesprek gaan met hun kinderen dan kan dit ervoor zorgen dat jongeren minder gevoelig worden voor de effecten van alcoholreclame.
Het filmpje is onderdeel van de landelijke campagne ‘Zien drinken, doet drinken’ van de Alliantie Alcoholbeleid Nederland (www.ziendrinkendoetdrinken.nl). In de planning ligt om deze campagne in dit najaar te herhalen. De campagne wil duidelijk maken waarom het voor ouders en andere volwassenen beter is geen alcohol te drinken waar kinderen bij zijn.
Ter voorbereiding op de nieuwe campagne zal een handleiding worden gemaakt voor ouders met suggesties hoe ze het thema alcoholreclame met hun kinderen kunnen bespreken.
Deel dit artikel
Lees ook
Fatbikes belangrijk onderdeel van verkeerscontrole politie
21 september, 2024
Politie en handhavers hebben vrijdag een tweetal grote verkeerscontroles uitgevoerd in 's-Heer Arendskerke en Goes. De nadruk lag vooral op het controleren van fatbikes, ebikes en snor- en bromfietsen.
Eerste 'Kapels Compliment' voor jonge inwoners
20 september, 2024
Burgemeester Constantijn Jansen op den Haar van Kapelle heeft woensdag 18 september het eerste 'Kapels Compliment' uitgereikt aan vier jonge inwoners. Zij kregen de waardering voor snel en adequaat handelen op 31 augustus tijdens een ongeval in de Annie M.G. Schmidttunnel in Kapelle.
BORSELE: 80 JAAR SLAG OM DE SCHELDE HERDACHT IN 15 WANDELROUTES
19 september, 2024
In de gemeente Borsele staan vanaf dit najaar tot komende zomer zo’n veertig activiteiten op de rol, die allemaal in het teken staan van de Slag om de Schelde. Waaronder vijftien herdenkingswandelingen, die zijn uitgezet rond de vijftien dorpen van de gemeente.
Ook Kruiningen heeft nu een jongerencentrum: 'Het is een soort huiskamer'
18 september, 2024
Het jongerencentrum is bedoeld voor álle jongeren in Reimerswaal. Ze kunnen hier chillen, tafelvoetballen, tafeltennissen en PlayStationen - zegt jongerenwerker Stefan Koeman. En als het project aanslaat komen er ook jeugdcentra in Krabbendijke en Yerseke.
Thema Coming-Outdag Goes 'Je bent Goes zoals je bent'
17 september, 2024
Vrijdag 11 oktober wordt de jaarlijkse Coming-Outdag gehouden. Anders dan de Pride-week of Roze Zaterdag wordt de Coming-Outdag doorgaans gevierd met lokale activiteiten zoals het hijsen van de regenboogvlag. Ook in Goes wappert de regenboogvlag.