Reimerswaalse raad unaniem akkoord met aangepast plan Zanddijk: 'Tijd om door te pakken'
24 juni, 2025
door: Han Verbeem
KRUININGEN / YERSEKE - De gemeenteraad van Reimerswaal heeft dinsdagavond ingestemd met het aangepaste kredietvoorstel voor de verbreding van de Zanddijk en Molendijk. Daarmee geeft de raad groen licht voor de gemeentelijke bijdrage van 450.000 euro (excl. btw), die wordt verantwoord op de exploitatie van bedrijventerrein Olzendepolder.
De vernieuwde overeenkomst met provincie en waterschap splitst het project op: de provincie pakt het zuidelijke deel aan, de gemeente wordt verantwoordelijk voor het noordelijke traject bij de Olzendepolder. Wethouder Maarten Both spreekt van “een helder voorstel dat brede steun krijgt in de raad”.
Zelf de regie
“Op het noordelijke deel hebben we nu zelf de regie,” zegt Both. “Dat stelt ons in staat sneller te handelen, vooral richting het bedrijventerrein, waar de verkeersdrukte groot is.” Reimerswaal heeft daarvoor zo’n 1,5 miljoen euro beschikbaar. "Dat zal krap aan worden", moet de wethouder toegeven. Maar hij denkt wél dat de gemeente het er mee kan doen. "We gaan er voor."
Fietstunneltje
Ondanks de brede steun, plaatsen raadsleden nog diverse kanttekeningen. Marjolein Sinke-Oele (PvdA) vraagt waarom het geplande fietstunneltje bij de Grintweg op de kaart is verdwenen. “Dat lijkt nu verplaatst naar de Molendijk. Waarom? Daar zit veel minder vrachtverkeer.” Wethouder Both antwoordt dat het tunneltje bij de Molendijk “een logischere plek is, juist vanwege de lagere verkeersintensiteit. Dat vergroot de veiligheid.”
Zuidelijk fietspad
SGP’er Daniël van Iwaarden vraagt zich af of het zuidelijke fietspad richting Krabbendijke realistisch is. “Is dit geen loze belofte? We willen weten of dit financieel en praktisch uitvoerbaar is.” Daarin kan de wethouder hem gerust stellen. Patrick van Loon (VVD) toont zich tevreden met het voorstel. “Misschien is niet iedereen blij, maar voor de gemeente is dit de beste stap. Eindelijk komt er duidelijkheid.”
'Maximale eruit gehaald'
Jan-Kees Wielard (Leefbaar) wil van het college weten of “het maximale uit het plan is gehaald” en of de gemeente moet opdraaien voor extra kosten als provincie en waterschap er onderling niet uitkomen over het fietspad langs de Olzendedijk. En Peter Koeman (CDA) noemt de projectopdeling “precies wat we jaren geleden al hebben voorgesteld.” Volgens hem is het tijd voor realisme. “Of we doen het goed, óf we doen het niet. De gemeente en provincie moeten zich echt inzetten voor de zuidelijke fietsroute.”
Lastige keuzes
Wethouder Both erkent dat het plan niet op alle punten ideaal is. “Er zitten keuzes in die ik liever anders had gezien. Maar er zit een duidelijke plus in voor de fietsveiligheid. We hebben gedaan wat we konden, en nu kunnen we eindelijk dóór.”
Impasse doorbreken
De gemeente start dit najaar met de voorbereidingen voor de uitvoering van het zuidelijke deel. De provincie werkt intussen aan de verdere uitwerking van het noordelijke tracé. De gemeenteraad hoopt met dit besluit de langlopende impasse rond de gevaarlijke Zanddijk te doorbreken.
Enge weg
Zoals Sinke-Oele het verwoordt: “Of dit dé oplossing is, weten we pas later. Maar als we niets doen, blijft het een enge en gevaarlijke weg. En dat kunnen we niet langer verantwoorden.” Uiteindelijk blijk het kredietvoorstel voor alle raadsfracties een hamerstuk en gaat de raad unaniem akkoord.
Deel dit artikel
Lees ook
Kritiek op verlenging PFBS-lozing bij Waarde: ‘Vervuiling wordt gefaciliteerd'
9 juni, 2026
Volgens SGW-bestuurder Egbert Lobée uit Hansweert wordt hiermee "opnieuw toegestaan dat een zeer zorgwekkende stof in het watersysteem terechtkomt, terwijl strengere maatregelen mogelijk zouden zijn." SGW tekent daarom "met klem" bezwaar aan tegen de verlening.
Kinderen naar buiten tijdens Buitenspeeldag
9 juni, 2026
Straten, pleinen en speelplekken veranderen woensdag 10 juni in één grote speelplek tijdens de Nationale Buitenspeeldag. Door heel Nederland worden kinderen gestimuleerd om naar buiten te gaan om te spelen, sporten en bewegen. Zo ook in de Bevelanden.
Goese basisschool De Wingerd wint verkeersbeker
9 juni, 2026
Basisschool De Wingerd uit Goes heeft dit jaar de hoogste score behaald bij het Praktisch Verkeersexamen. De leerlingen van groep 7 scoorden gemiddeld 75,9 van de maximaal 77 punten en kregen daarvoor de wisselbeker uitgereikt.